 |
|
 |
 |
|
BCVD | בקרה עסקית ופיקוח מול צמיחה ופיתוח
כלים אופרטיביים למנהל |
חלוקת משאבי ניהול
| אתגרים נפוצים
| השלכות הביסוס התאורטי
|
|
 |
מודל
BCVD
© מתייחס לחלוקת הזמן והמשאבים של מנהל העסק ומציע כלים מתאימים.
האם אתה, כמנהל עסק, אמור לעסוק יותר בבקרת העסק או בפיתוחו?
רוב מנהלי העסקים, מנצלים את רוב זמנם לבקרה וזמנם הנותר לפיתוח וצמיחה.
הסיבה לכך ברורה, ללא בקרה נכונה אין שום טעם בפיתוח.
כל מה שלא מבוקר בצורה אשר מאפשרת לנו 'לראות'
את התמונה הנדרשת לנו (גם כשיש לנו מנהלים )
מדיר שינה מעיננו (במקרים רבים, בצדק) והתוצאה היא שאנחנו שמים עיננו, בכל הזדמנות, כדי לראות ולבדוק.
טענת בסיס;
ניהול יעיל הינו ביצוע מכלול פעולות מגוונות בפיתוח וצמיחה עסקית, אשר יביאו, בתהליך מבוקר, להשגת מטרות העסק.
התאוריה מבוססת על הטענה שבניהול עסק, צריכה להיות חלוקה והפרדה ברורה ומובהקת של זמן ומשאבי המנהל, בין
הבקרה עסקית
[ תפעול עובדים ומערכת, תקציבים, תזרים ושיווק ] לבין
הפיתוח העסקי
[יצירתיות, התיעלות, שקיפות, תכנון והתפתחות אישית]
וזאת על-פי כללים מובנים ובעזרת כלים מותאמים אישית למנהל ויחודית לעסק.
הרעיון העומד מאחורי הכלים של BCVD מושתת על
אשראי הזמן המוגבל שיש למנהל.
מחד, כלים שימנעו בזבוז זמן (כלי הבקרה) ומצד שני שימוש נכון בזמן (כלי הפיתוח).
הכלים , שהם התרגום המעשי של המודל , מבוססים על
עקרון הפרמידה
- המרכז את כל המידע ההכרחי בקצה הפירמידה ומאפשר למנהל, בזמנו, לבדוק את בסיסה.
|
|
חלוקת המשאבים [אשראי הזמן]
לא חשוב כמה מוצלח ומצליח תהיה, לא חשוב כמה יעיל ומתועל.. בנק הזמן נותן לך אשראי יומי של 86,400
שניות.
אשראי כאשראי הוא המקסימום שתוכל להשתמש, אי אפשר לחסוך אשראי וגם כדאי לא לתכנן את השימוש בכולו.
אז איך מחליטים כמה ואיך משתמשים באשראי הזמן?
תאורית BCVD קובעת כי יש לחלק את אשראי הזמן בצורה ברורה בין פעילות הבקרה העסקית לבין הפיתוח העסקי.
נקבע כי אם תדע בצורה ברורה כי העסק מבוקר על-פי כל הקריטריונים שקבעת, תוכל לפנות לפיתוח וצמיחה (העסקית והאישית) בצורה יעילה יותר.
השאיפה האמיתית היא לצמצם במקסימום (והמקסימום משתנה מעסק לעסק ומאדם לאדם)
את הזמן המוקדש לבקרת העסק -
וע"י כך להגדיל את הזמן המיועד לפיתוח .
נקודת ההנחה היא שעסק שאינו מבוקר בצורה יעילה, אין טעם שיפנה לפיתוח.. הרי כל שיתפתח יתבצע חלקית .. או כלל לא.
מתוך חשיבה זו נבנו הכלים הניהוליים.
|
|
כלים ניהוליים
ע"פ תפיסת התאוריה פותחו כלים בסיסיים אשר יתנו מענה למכלול פעולות הניהול בחלוקה של טיפול בבקרה ופיתוח עסקי.
כל הכלים המוזכרים הינם כלליים ויש להתאימם לכל עסק ועסק ולכל מנהל ומנהל וכל דו"ח אמור להשתקף על-פי תפיסתנו הרי ידוע ששבעים פנים לתורה..
5 כלי הבקרה
-
לאחר שבנינו וביססנו את
מערכת הבקרה
הבסיסית של העסק, אנחנו יודעים בבירור שלמעשה כל הנושאים שהחלטנו שעלינו לבדוק נבדקים.
המערכת התפעולית והעובדים (והמנהלים, אם יש)
מבוקרים בתקנון עובדים תפעולי,
הוצאות העסק מבוקרות ע"י
תקציבי הבקרה,
מצב הבנק שלנו ותזרים המזומנים מבוקר ע"י
התזרים הבנקאי,
מערכת השיווק ע"י
יומן שיווקי,
ולא פחות חשוב, אנחנו מנוהלים נכון בעזרת
גליון מנהל.
רק אחרי שאנחנו יודעים שהמערכת בעלת בקרה מדודה, נפנה לפיתוח והצמיחה.
5 כלי הפיתוח
-
בתפיסה של הרבה מנהלים, בקרה זה משהו שעושים ופיתוח זה משהו שרוצים .
בנה מערכת בקרה נבונה ואת משאביך הנותרים הפנה באופן מתוכנן לפיתוח וצמיחה.
יצירתיות עסקית, התיעלות וחסכון, תכנון ושקיפות , מערכת אנושית והתפתחות אישית אלו מערכות אשר
צריכה להיות מערכת מוגדרת ומבוססת לתפעולם, אשר תגרום באופן שיטטי לפיתוח העסק.
מנהלים רבים משאירים את הפיתוח העסקי כאפשרות לביצוע כשמתאפשר הזמן - BCVD עוזרת בהכנת כלים
וצמיחה שיטתית.
|
|
כישורים ניהוליים
להיות מנהל אפשר ללמוד - אבל לנהל עסק בצורה טובה זו כבר שאלה אחרת..
בתאורית BCVD
- הכלים מתייחסים למכלול פעילויות המנהל ומטרתם "להכריח "
את המנהל לבצע פעילויות אשר בבדיקה מראש, העריך והסכים כי אמורים להתבצע באירגונו.
בהסתמך על BCVD "נאלץ" המנהל להיות מודע ליתרונותיו ולחסרונותיו ולתכנן את הניהול ע"פ יכולותיו.
הרי אף אחד מאיתנו אינו המנהל המושלם; לא כולנו אסרטיבים ,בעלי יכולות התמודדות עם מתח, מנהיגים יצירתיים מלידה,
בעלי יכולות תקשורתיות יוצאי דופן..
המנהל המושלם (בדיוק כמו האדם המושלם) הוא זה היודע את יתרונותיו וחסרונותיו
וחשוב לא פחות- יודע להתמודד עימם .
אל תחפש שיאהבו אותך (תתפלא אבל גם הלקוחות והעובדים שלך, לא הולכים עם אהבה למכולת..), חפש כבוד הדדי.
היה כנה, אמין ונאמן, בנה מערכת כלים שתבטא את התפיסה הניהולית שלך בהתבסס על היכולות והכישורים שלך.
הגדר מהו מנהל טוב בעיניך - ושאף להיות כזה!
|
|
עשרת האתגרים הנפוצים של מנהלי עסקים
|
1. הצורך בבדיקה חוזרת ונשנית של פעולות העובדים והמערכת.
- |
בתשאול מנהלים לגבי האסוציאציה הראשונית שעולה מהמילה "ניהול" התשובה בניסוחים שונים ובתוספות שונות היתה : "קודם כל לבדוק שהכל בסדר"
לבדוק את המכירות, היצור, ההפצה. לבדוק.. לבדוק.. לבדוק!
לבדוק שהנדרש מהמערכת מתבצע, וכל מה שיש בו צורך, אך לא נידרש - לדרוש.
תקנון עובדים תפעולי הוא למעשה המענה לאתגר זה.
בתקנון התפעולי נדאג להגדיר את כל צרכי המערכת , מי יענה על כל צורך וצורך , ובאיזו דרך.
למעשה כלי בקרה זה מגבש את כל התפעול של העסק, זהו כלי דינמי אשר מתפתח באופן רציף.
»
עוד על
"תקנון תפעולי"
|
|
2. מתי ואיך מבקרים את הוצאות העסק והשינויים החלים באופן שוטף?
+ |
אז יש לנו תקציבים שנתיים (תתפלא כמה עובדים בלי..) ואנחנו מוכנים מראש להוצאות החודשיות,
אבל, התקציב משתנה או חלקו משתנה בהתאם לשינויים הדרמטיים בשטח.
שינוי בהכנסות עיתים יביא לשינוי בהוצאות ,
האם עלינו לבדוק כל חודש מחדש את מבנה הוצאות העסק? איך נוכל לתת למנהל מחלקה תקציב ולסמוך עליו שהוא עושה את הדברים והפעולות הנכונות.
לשם כך בונים תקציבי בקרה אשר מהווים הגדרה תקציבית לכל תחום ותחום בעסק על-ידי קביעת יעדי יחסים בין ההכנסות להוצאות.
תקציבי הבקרה בנוים מחלק קבוע וחלק יחסי הנמדד באחוזים מהמחזור הכללי.
»
עוד על
"תקציבי בקרה"
|
|
3. בנקים , בנקים , מה יהיה ב-1 לחודש.. וב-10.. אבל הרווחנו יפה החודש?
+ |
בין תזרים המזומנים של העסק לבין מצב העסק: הרווחים, הגידול, המגמות יש קשר עקיף בלבד.
ניהול התזרים הוא אחד האתגרים החשובים ביותר עליהם אמור לפקח באופן ישיר מנהל העסק והסיבה לכך תמונה במחיר של טעויות ניהול מזומנים.
תזרים בנקאי זהו כלי ניהולי שבו יוכל המנהל לראות את 'השורה התחתונה' של המצב העתידי בבנק, האמיתי מול הצפוי.
»
עוד על
"תזרים בנקאי"
|
|
4. בניהול השיווק; דוחות ודיווחי סוכנים ועידכונים ונתונים ..איך ומתי?
|
המערכת השיווקית מורכבת מאין סוף נתונים לניתוח, כמעט כל נתון ידוע (או לא) יכול להשפיע, על הדוחות וכמובן על התוצאות בשטח.
איך מבקרים את התוצאות של המערכת העצומה והיחודית הזו, אילו נתונים חובה עלינו לבקר באופן קבוע, איך נבקר את מנהל המכירות או סמנכ"ל השיווק.
BCVD מתיחסת לשיווק בארבע כלים שונים: "יצירתיות עסקית", "תכנון ושקיפות" "תקנון תפעולי" ו"יומן שיווקי".
יומן שיווקי מהווה מערכת בקרה למנהל המאפשרת ניתוח מבוסס , שיטתי של מכלול הנתונים המוגדר מראש, המשפיעים ומושפעים מהמערכת השיווקית, במסגרת זמן מוגדר.
»
עוד על
"יומן שיווקי"
|
|
5. כל היום פגישות.. בעיות .. מה יותר חשוב.. איפה להיות קודם?
+ |
סדרי עדיפויות - זהו אתגר הראשון במעלה של כל מנהל.
העובדים כולם צריכים לדעת מה צריך לעשות, המנהל צריך לקבוע מה קודם.
אותו כנ"ל לגבי התפקוד שלך, אם תקבע מראש את סדרי העדיפויות יהיו לך פחות הפתעות ויותר יעילות.
גליון מנהל הוא למעשה הכלי החשוב ביותר לניהול סדר היום שלך, זהו גליון הערוך בצורה יחודית ,אשר בו קבעת את כל הנושאים אשר עליך לטפל בעסק (כל המחלקות) על בסיס יומי /שבועי /חודשי.
ומשקף את חלוקת הזמן וסדרי עדיפויות
»
עוד על
"גליון מנהל"
|
|
6. כמה צריך להתיעל ולחסוך , מתי מחליטים שצריך ומתי זה מספיק?
|
מערכת הבקרה העסקית-תקנון תפעולי "מטפל" בתפוקת המערכת מול קריטריונים שדרשנו, אך מה עם ביקורת על מה שדרשנו.
האם זה שהמערכת מתפקדת על-פי מה שקבענו אומר שהמערכת יעילה. האם אפשר להתיעל, לחסוך?
מנגנון התיעלות וחסכון הינו כלי אשר בעזרתו תמדוד את רמות היעילות בארגון ותבנה מערכת לבדיקת החסכון והניצולת בעסק.
»
עוד על
"גליון מנהל"
|
|
7. איך דואגים ליצירתיות וחדשנות בכל מערכות העסק באופן עקבי ושוטף.
|
"יצירתיות וחדשנות.. אה.. כן.. קראתי על זה פעם.." "את האמת מדי פעם דווקא יש לי רעיונות לא רעים.."
"ברור.. מי מנסח את המודעות פרסום של החברה?"
יצירתיות מוצלחת היא "יצירתיות שיטתית" על משקל "הימור מחושב" ולא על משקל "ספונטניות מתוכננת".
יצירתיות שיטתית היא אותה מערכת שתבנה, על מנת שבאופן מתודי ומבוסס תפעיל ותוביל ליצירתיות וחדשנות בארגונך.
»
עוד על
"יצירתיות עסקית"
|
|
8. מדוע כל כך חשוב לתכנן ומה בין תכנון ושקיפות העסק?
|
חוקי מרפי אומרים שאם משהו יכול להשתבש - הוא לבטח ישתבש.
אם משהו יכול שלא להשתבש- הוא בכל זאת ישתבש.
למרות זאת אנחנו מתכננים וזאת משתי סיבות:
א. שקיפות פנימית- אם נתכנן, נדע מה יכול להשתבש ולנסות למנוע ולהתכונן.
ב. שקיפות חיצונית- כדי שנוכל להראות את תמונת העסק שלנו לגורמים חיצוניים.
תכנית עסקית היא מסמך המגדיר את מטרות ויעדי העסק תוך פירוט הדרכים להשגתן.
התכנית מאפשרת להעלות את כל הנקודות הרלוונטיות ועל-ידי כך ניתן לראות (ולהראות) את התמונה המלאה.
»
עוד על
"תכנית עסקית"
|
|
9. איך משלבים בין מערכת רציונלית ומתוכננת עם המערכת האנושית הרגשית?
+ |
הגורם האנושי הוא הנושא הכי מורכב ומאתגר מכל מרכיבי המערכת העסקית.
אם תפקידינו כמובילי המערכת הוא לנסות לצפות התפתחויות ולפעול בהתאם, הגורם האנושי זהו החלק הקשה ביותר לצפות.
אנשים פועלים ממניעים שונים, לאו דווקא רציונלים ולאו דווקא מניעים כלכליים.
אפשר לראות עובדה זו כחסרון המקשה על ביצועים מדויקים של המערכת , אך למעשה זהו יתרון , כי בכלים ובדרך נכונה אנו יכולים להפיק תועלת רבה
ממורכבות המערכת האנושית .
אנשים עובדים (גם) בשביל סיפוקים אישיים. לקוחות קונים דווקא מאיתנו (גם) כי אצלנו הם מקבלים הרגשה אחרת. ספקים ישרתו אותנו לפני המתחרים (גם) כי
יש לנו קשרים אישיים.
מערכת הגורם האנושי - הינה מערכת כלים אשר פועלת לחיזוק היתרון שבגורם האנושי, בנוסף וללא הסתמכות של המערכת הרגילה.
»
עוד על
"מערכת אנושית"
|
|
10. אחרי כל הדאגה והאחריות על המערכת העסקית המורכבת - מה איתי?
+ |
ההצלחה (כמעט כמו אהבה) היא מושג קשה להגדרה..
האם העובדה שהרווחנו השנה מצביעה על הצלחה.. ? האם העובדה שהרואה חשבון שלנו אומר שהעסק שלנו עובד יפה זו ההצלחה.. ?
ואלי אם חסכנו דיי צורכינו לקיום משפחתינו ..?
ואם העסק גדל והרוויח יפה וגם כבר חסכנו יפה אבל אנחנו לא זוכרים איך נראית המשפחה שלנו לאור יום?
ואולי גם לא זוכרים איך אנחנו נראים במצח לא מקווץ..?
ה ה צ ל ח ה היא עמידה במטרות שלנו. הבעיה של רובנו שהמטרות שלנו לא כוללות אותנו..
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, שאם יהיה לנו עוד.. אז הכל יהיה בסדר. אז נראה עצמינו כמצליחים.
התפתחות אישית - הינה כלי אשר מקבל התיחסות רמת מעלה במודל הניהולי של BCVD.
הבנת הקשר ההדוק בין היכולות העסקיות של המנהל לבין ההצלחה האישית הינה כלי מפתח בהצלחה העסקית של כל מנהל.
»
עוד על
"התפתחות אישית"
|
|
|
|
השלכות הביסוס התאורטי
»
תאוריית BCVD הינה מודל ניהולי מעשי, אשר מתיחס בצורה שונה לחלוקת המשאבים של המנהל.
בניית כלים מתאימים אשר יפנו מסדר היום של המנהל את כל השיקולים וההתלבטויות בדברים שהוחלט עליהם מראש,
וכך יפנה את משאביו להתמודדות עם הנושאים החדשים והמורכבים העולים על הפרק.
בבואנו לבדוק כל אתגר חדש, בשלב ראשון, עלינו לבדוק אם זהו נושא הקשור לבקרה בעסק [האתגר נמצא בנושא שכבר טופל, אך המערכת לא מבצעת אותו]
או שזהו נושא שעדיין לא התיחסנו אליו ועלינו לפתח לו פתרון וטיפול.
הפיתוח הוא המנוע של העסק אבל הבקרה היא ההגאים, כל אשר מפותח יצורף למערכת הבקרה,
לעולם אל תפתח מה שלא ניתן לביקורת.
|
|
|
לאן אתה ממשיך מכאן?
|
|