עשרת האתגרים הנפוצים של מנהלי עסקים
|
1. הצורך בבדיקה חוזרת ונשנית של פעולות העובדים והמערכת.
- |
בתשאול מנהלים לגבי האסוציאציה הראשונית שעולה מהמילה "ניהול" התשובה בניסוחים שונים ובתוספות שונות היתה : "קודם כל לבדוק שהכל בסדר"
לבדוק את המכירות, היצור, ההפצה. לבדוק.. לבדוק.. לבדוק!
לבדוק שהנדרש מהמערכת מתבצע, וכל מה שיש בו צורך, אך לא נידרש - לדרוש.
תקנון עובדים תפעולי הוא למעשה המענה לאתגר זה.
בתקנון התפעולי נדאג להגדיר את כל צרכי המערכת , מי יענה על כל צורך וצורך , ובאיזו דרך.
למעשה כלי בקרה זה מגבש את כל התפעול של העסק, זהו כלי דינמי אשר מתפתח באופן רציף.
»
עוד על
"תקנון תפעולי"
|
|
2. מתי ואיך מבקרים את הוצאות העסק והשינויים החלים באופן שוטף?
+ |
אז יש לנו תקציבים שנתיים (תתפלא כמה עובדים בלי..) ואנחנו מוכנים מראש להוצאות החודשיות,
אבל, התקציב משתנה או חלקו משתנה בהתאם לשינויים הדרמטיים בשטח.
שינוי בהכנסות עיתים יביא לשינוי בהוצאות ,
האם עלינו לבדוק כל חודש מחדש את מבנה הוצאות העסק? איך נוכל לתת למנהל מחלקה תקציב ולסמוך עליו שהוא עושה את הדברים והפעולות הנכונות.
לשם כך בונים תקציבי בקרה אשר מהווים הגדרה תקציבית לכל תחום ותחום בעסק על-ידי קביעת יעדי יחסים בין ההכנסות להוצאות.
תקציבי הבקרה בנוים מחלק קבוע וחלק יחסי הנמדד באחוזים מהמחזור הכללי.
»
עוד על
"תקציבי בקרה"
|
|
3. בנקים , בנקים , מה יהיה ב-1 לחודש.. וב-10.. אבל הרווחנו יפה החודש?
+ |
בין תזרים המזומנים של העסק לבין מצב העסק: הרווחים, הגידול, המגמות יש קשר עקיף בלבד.
ניהול התזרים הוא אחד האתגרים החשובים ביותר עליהם אמור לפקח באופן ישיר מנהל העסק והסיבה לכך תמונה במחיר של טעויות ניהול מזומנים.
תזרים בנקאי זהו כלי ניהולי שבו יוכל המנהל לראות את 'השורה התחתונה' של המצב העתידי בבנק, האמיתי מול הצפוי.
»
עוד על
"תזרים בנקאי"
|
|
4. בניהול השיווק; דוחות ודיווחי סוכנים ועידכונים ונתונים ..איך ומתי?
|
המערכת השיווקית מורכבת מאין סוף נתונים לניתוח, כמעט כל נתון ידוע (או לא) יכול להשפיע, על הדוחות וכמובן על התוצאות בשטח.
איך מבקרים את התוצאות של המערכת העצומה והיחודית הזו, אילו נתונים חובה עלינו לבקר באופן קבוע, איך נבקר את מנהל המכירות או סמנכ"ל השיווק.
BCVD מתיחסת לשיווק בארבע כלים שונים: "יצירתיות עסקית", "תכנון ושקיפות" "תקנון תפעולי" ו"יומן שיווקי".
יומן שיווקי מהווה מערכת בקרה למנהל המאפשרת ניתוח מבוסס , שיטתי של מכלול הנתונים המוגדר מראש, המשפיעים ומושפעים מהמערכת השיווקית, במסגרת זמן מוגדר.
»
עוד על
"יומן שיווקי"
|
|
5. כל היום פגישות.. בעיות .. מה יותר חשוב.. איפה להיות קודם?
+ |
סדרי עדיפויות - זהו אתגר הראשון במעלה של כל מנהל.
העובדים כולם צריכים לדעת מה צריך לעשות, המנהל צריך לקבוע מה קודם.
אותו כנ"ל לגבי התפקוד שלך, אם תקבע מראש את סדרי העדיפויות יהיו לך פחות הפתעות ויותר יעילות.
גליון מנהל הוא למעשה הכלי החשוב ביותר לניהול סדר היום שלך, זהו גליון הערוך בצורה יחודית ,אשר בו קבעת את כל הנושאים אשר עליך לטפל בעסק (כל המחלקות) על בסיס יומי /שבועי /חודשי.
ומשקף את חלוקת הזמן וסדרי עדיפויות
»
עוד על
"גליון מנהל"
|
|
6. כמה צריך להתיעל ולחסוך , מתי מחליטים שצריך ומתי זה מספיק?
|
מערכת הבקרה העסקית-תקנון תפעולי "מטפל" בתפוקת המערכת מול קריטריונים שדרשנו, אך מה עם ביקורת על מה שדרשנו.
האם זה שהמערכת מתפקדת על-פי מה שקבענו אומר שהמערכת יעילה. האם אפשר להתיעל, לחסוך?
מנגנון התיעלות וחסכון הינו כלי אשר בעזרתו תמדוד את רמות היעילות בארגון ותבנה מערכת לבדיקת החסכון והניצולת בעסק.
»
עוד על
"גליון מנהל"
|
|
7. איך דואגים ליצירתיות וחדשנות בכל מערכות העסק באופן עקבי ושוטף.
|
"יצירתיות וחדשנות.. אה.. כן.. קראתי על זה פעם.." "את האמת מדי פעם דווקא יש לי רעיונות לא רעים.."
"ברור.. מי מנסח את המודעות פרסום של החברה?"
יצירתיות מוצלחת היא "יצירתיות שיטתית" על משקל "הימור מחושב" ולא על משקל "ספונטניות מתוכננת".
יצירתיות שיטתית היא אותה מערכת שתבנה, על מנת שבאופן מתודי ומבוסס תפעיל ותוביל ליצירתיות וחדשנות בארגונך.
»
עוד על
"יצירתיות עסקית"
|
|
8. מדוע כל כך חשוב לתכנן ומה בין תכנון ושקיפות העסק?
|
חוקי מרפי אומרים שאם משהו יכול להשתבש - הוא לבטח ישתבש.
אם משהו יכול שלא להשתבש- הוא בכל זאת ישתבש.
למרות זאת אנחנו מתכננים וזאת משתי סיבות:
א. שקיפות פנימית- אם נתכנן, נדע מה יכול להשתבש ולנסות למנוע ולהתכונן.
ב. שקיפות חיצונית- כדי שנוכל להראות את תמונת העסק שלנו לגורמים חיצוניים.
תכנית עסקית היא מסמך המגדיר את מטרות ויעדי העסק תוך פירוט הדרכים להשגתן.
התכנית מאפשרת להעלות את כל הנקודות הרלוונטיות ועל-ידי כך ניתן לראות (ולהראות) את התמונה המלאה.
»
עוד על
"תכנית עסקית"
|
|
9. איך משלבים בין מערכת רציונלית ומתוכננת עם המערכת האנושית הרגשית?
+ |
הגורם האנושי הוא הנושא הכי מורכב ומאתגר מכל מרכיבי המערכת העסקית.
אם תפקידינו כמובילי המערכת הוא לנסות לצפות התפתחויות ולפעול בהתאם, הגורם האנושי זהו החלק הקשה ביותר לצפות.
אנשים פועלים ממניעים שונים, לאו דווקא רציונלים ולאו דווקא מניעים כלכליים.
אפשר לראות עובדה זו כחסרון המקשה על ביצועים מדויקים של המערכת , אך למעשה זהו יתרון , כי בכלים ובדרך נכונה אנו יכולים להפיק תועלת רבה
ממורכבות המערכת האנושית .
אנשים עובדים (גם) בשביל סיפוקים אישיים. לקוחות קונים דווקא מאיתנו (גם) כי אצלנו הם מקבלים הרגשה אחרת. ספקים ישרתו אותנו לפני המתחרים (גם) כי
יש לנו קשרים אישיים.
מערכת הגורם האנושי - הינה מערכת כלים אשר פועלת לחיזוק היתרון שבגורם האנושי, בנוסף וללא הסתמכות של המערכת הרגילה.
»
עוד על
"מערכת אנושית"
|
|
10. אחרי כל הדאגה והאחריות על המערכת העסקית המורכבת - מה איתי?
+ |
ההצלחה (כמעט כמו אהבה) היא מושג קשה להגדרה..
האם העובדה שהרווחנו השנה מצביעה על הצלחה.. ? האם העובדה שהרואה חשבון שלנו אומר שהעסק שלנו עובד יפה זו ההצלחה.. ?
ואלי אם חסכנו דיי צורכינו לקיום משפחתינו ..?
ואם העסק גדל והרוויח יפה וגם כבר חסכנו יפה אבל אנחנו לא זוכרים איך נראית המשפחה שלנו לאור יום?
ואולי גם לא זוכרים איך אנחנו נראים במצח לא מקווץ..?
ה ה צ ל ח ה היא עמידה במטרות שלנו. הבעיה של רובנו שהמטרות שלנו לא כוללות אותנו..
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, שאם יהיה לנו עוד.. אז הכל יהיה בסדר. אז נראה עצמינו כמצליחים.
התפתחות אישית - הינה כלי אשר מקבל התיחסות רמת מעלה במודל הניהולי של BCVD.
הבנת הקשר ההדוק בין היכולות העסקיות של המנהל לבין ההצלחה האישית הינה כלי מפתח בהצלחה העסקית של כל מנהל.
»
עוד על
"התפתחות אישית"
|
|