עסק אנושי / דצמבר 04       א י נ ט ו א י צ י ה   מ ו ל   ר צ י ו נ ל

שלום קוראים יקרים,

הנה, שוב הוא מגיע, החודש הכי דו-פרצופי בשנה. החודש היחיד ששייך לשנה הזו, אבל מוקדש בעיקרו לשנה הבאה. החודש שבו נברר ונבדוק מה בעצם קרה, אבל מה שבאמת יעניין את רובנו, זה יותר מה שיקרה, בגלל ובזכות מה שהיה... מצד אחד, דצמבר זהו חודש של סיכום ותובנות ומצד שני, חודש של תכנון, חיזוי, בניית יעדים ומטרות.

בגיליון זה אבקש להתייחס לצידו היותר מאתגר של החודש – הצד התכנוני.
אך לא במהות התכנון עצמו, או הנתונים שהוא מספק.
ולא איך עוזרים לנו כלי התכנון, לבחון ולעצב את הספק.
בגיליון החודש אתייחס ל'צד האפל של הירח'... הצד שאותו לא רואים
נבחן את הצד האינטואיטיבי של התכנון, והקשר המעשי למנהלים.

לפעמים נדמה שהכול כבר נאמר על תכנון ולמרות זאת בשלב הביצוע, אנחנו מגלים שיותר מדיי היה לא ידוע... רבים כבר הגדירו את פעולות התכנון הניהולי: כטכניקה, אסטרטגיה, תכנון שיווקי, כלכלי, ארגוני... תכנון לזמן קצר וארוך, ניהול לפי יעדים, ואל נא נשכח כי לתכנון יש גם צד משלים – הוא חייב להיות ישים. אז צריך לתכנן, ולא רק בשביל לדעת ממה להיזהר וממה להתגונן. התכנון בפשוטו שואל שלוש שאלות קצה: מה אני יודע ? מה אני יכול ? ומה אני רוצה ?
לתכנון מייחסים לפעמים קצת נאיביות, יש אופטימיים ויש בעלי גישה זהירה, אבל העיקר הוא בתכנון וזהו יסוד הפעולה : עניין האקטיביות- נקיטת היוזמה. לא ממתינים לעתיד טוב או פחות, התכנון היא פעולה המתמודדת באופן פעיל ויזום על-ידי נקיטת עמדות. קונים מטריה אפילו, למרות ובגלל שמזג האוויר לא מובטח וחתום, קונים כי מחר, אולי, אולי יהיה גשום.

התכנון, אם כן, הוא תהליך לוגי לקביעת פעולות, להשגת מטרות עתידיות, המבוססות על שילוב הסקת מסקנות; רציונאליות ואינטואיטיביות.
המסקנות הרציונאליות - המסקנות המבוססות על עובדות מקובלות ומוסכמות שאותן ניתן להסביר ולהוכיח באופן אובייקטיבי, באמצאות חשיבה לוגית.
המסקנות האינטואיטיביות - המסקנות הסובייקטיביות, המבוססות על תחושה פנימית, תחושת בטן, עובדות אשר קשה להסביר את ביסוסן ומקורן.

אינטואיציה ובטחון עצמי
****************************************************************************************

אינטואיציה מוגדרת כ: חוש, הבנת הלב, נבואת הלב, חוש בריא, קול פנימי, תחושת בטן. אינטואיציה היא המסקנה של האדם, המתבטאת בתחושה, הבאה בעקבות ניתוח תת-הכרתי של ניסיון, חוויות קודמות ונתונים הקיימים במאגר השכלי.
האינטואיציה היא המסקנה אשר נובעת מניתוח של מכלול נתונים אשר היחיד אוסף בתת מודע במהלך חייו.
כאשר אנו עומדים בפני פתיחת דלת סגורה, המסקנה האינטואיטיבית, בעקבות ניסיון עבר, היא הורדת הידית כלפי מטה. המוח שלנו אוסף את הנתונים ומציג בפנינו את המסקנה. מוצר נחשב לידידותי למשתמש כאשר אפשר להשתמש בו באופן אינטואיטיבי (מהידע במאגר השכלי) ללא צורך בהסברים רציונאליים מרובים.
אין קשר מוחלט בין המציאות (ואמת) ובין המסקנות האינטואיטיביות אשר מספק לנו המאגר השכלי. לעיתים הנתונים אינם מספקים את המסקנה הנכונה. כך לדוגמא, בבואנו להדליק את האור, נרים את השלטר כלפי מעלה, בעקבות מסקנה אינטואיטיבית, אך ייתכן מצב שהשלטר הורכב הפוך והדלקת האור נעשית כלפי מטה.
המאגר השכלי של האדם מורכב לא רק מעובדות יבשות אלא גם מרגשות ותחושות אשר משפיעים גם הם על אותן מסקנות. המאגר השכלי טעון בנתונים אשר קשה לנו לפעמים לדעת את מקורותיהם. כך לדוגמא, בראיון עבודה, יכול מנהל להסיק כי המרואיין אינו מתאים בעקבות תחושה שלילית לא ברורה. אם התברר שהעובד מצוין - המסקנה האינטואיטיבית לא הייתה נכונה. בעקבות מצבים (וטעויות) אלו, אנו נוטים לאבד את הביטחון העצמי.
בטחון עצמי- הוא הביטחון שיש לאדם ביכולות האינטואיטיביות שלו. המאגר השכלי שלנו סופג הכול, אבל בעקבות ניסיון עבר ומגבלות פסיכולוגיות אנחנו לא תמיד "סומכים" על מסקנות אלו. ככל שתרבנה "הטעויות האינטואיטיביות" - כך יפחת הביטחון העצמי של האדם. ככל שביצענו פעולה בהצלחה, כך יהיה לנו יותר בטחון עצמי לגביה ונסמוך על האינטואיציה שלנו בבואנו לבצע פעולה זהה או דומה.
השימוש ברציונל הוא הדרך להתמודד עם "הטעויות האינטואיטיביות" ועם חוסר בביטחון העצמי. ככל שתוצאת הפעולה משמעותית עבורנו, כך נסמוך פחות על האינטואיציה וככל שהמנהל הוא בעל בטחון עצמי גבוה יותר, כך הוא יטה פחות לחפש חיזוקים רציונאליים. היתרון בפניה לרציונל ברור : חשיבה הגיונית, מבוססת, בדיקה מעמיקה ולא הסתמכות על המאגר השכלי המוגבל של האדם. החסרון בפניה לרציונל הוא בנוקשות חשיבתית ושכלתנות יתר. סיעור מוחות, הוא דוגמא לניסיון אקטיבי בחדירה למאגר השכלי האינטואיטיבי.

ניהול ותכנון אינטואיטיבי ****************************************************************************************
ניהול בהגדרתו דורש הסקת מסקנות רציונאליות ואילו אינטואיציה מבוססת על תחושות. לכן ניהול ואינטואיציה, הם אמנם שני מושגים מקבילים שלעולם לא יפגשו, אך כדאי שישפיעו, ולא יגבילו האחד את השני. תכנון ניהולי בפרט והתנהלות בכלל היא דיאלוג תמידי, התמודדות ושילוב בין הרציונל והאינטואיציה. כאשר לדוגמא, המנהל אמור לתכנן את כמות העובדים לשנה הבאה, הוא מושפע גם מהרגש ויכול להיות שימנע מלהסיק מסקנה הקשורה בפיטורי עובדים, למרות שייתכן שהמסקנות שהיו מתבקשות בהסקה רציונאלית היו אחרות. כאשר קניין, לדוגמא, צריך להחליט אם לרכוש סדרת מוצרים זו או אחרת, מצד אחד הוא מתבסס על כל העובדות המוצקות והמוסברות ומצד שני על הדעה האינטואיטיבית שלו.

מהי הדרך הנכונה ? מי צודק : הרציונל או האינטואיציה ? כיצד מחליטים ?
אנשים שונים הינם בעלי אינטואיציה שונה. כל אחד מכיר את עצמו, מכיר את ההשפעות הרגשיות והסביבתיות על המסקנות שהוא מסיק. התייחס ולמד להכיר את המאגר השכלי שלך וכך תדע מתי ובאילו מצבים לסמוך עליו יותר ומתי פחות.
אינטואיציה קשורה בעיקר בעתיד, היא מבוססת על הניסיון המורחב של האדם בעבר, אבל קשורה במה שלא הוכח עדיין וכאן הקשר העמוק שלה לתכנון. כאשר נעמוד בפני תכנון, נבנה את הרציונאל, נאסוף את העובדות, ורק אז נפנה אל האינטואיציה. במידה והאינטואיציה לא "מסכימה" עם המסקנה הרציונאלית עלינו להמשיך ולבדוק מה אומרת האינטואיציה אחרת.
הדרך להתמודדות היא על-ידי חקירה מעמיקה של הרציונל. הוספת נתונים רציונאליים היא למעשה הוספה למאגר השכלי, ואם לאחר הוספת נתונים עדיין לא "שכנענו" את האינטואיציה - סימן שמכלול הנתונים הקיימים במאגר השכלי עדיין מספקים מסקנה אחרת. יש להמשיך את הדיאלוג, להתמודד, לבדוק ולחקור, עד שהאינטואיציה תגיע לאותה מסקנה של הרציונל או לפחות לא "תתנגד" לה.

אחת הטעויות הגדולות של מנהלים היא הפשרה שהם מבצעים עם הרציונל. אין פשרה ! יש להתמודד עד שהאינטואיציה משתלבת עם הרציונל. מנהל שיחליט בניגוד לאינטואיציה שלו, עושה עוול לעצמו ולמערכת העסקית. הנתונים במאגר השכלי הם נתונים שנאספו בכל שנות ניסיונו כמנהל וכאדם, ועל כן ויתור על האינטואיציה משמעותה - ויתור על היתרון היחסי שלך כמנהל.

אז שיהיה לכולנו חודש תכנוני נעים.
התייחסו למאגר השכלי, זהו לא סתם עוד כלי ניהולי.
סמכו על האינטואיציה, בחנו את המסקנות, מיצאו את הדרכים לבסס את התחושות.
נשתמע בגיליון ינואר,
אולי לפני...

אשמח לשמוע את דעתך על הכתוב... ובכלל : mail@rozman.co.il
לשירותכם תמיד
בהצלחה כל הזמן,
יניב רוזמן


        הצטרף לרשימת התפוצה עכשיו!

  אבקש לשלוח לי את   עסק~אנושי / ינואר 05   בנושא:   נ י ה ו ל   ז מ ן   ע ס ק י


  • שים לב! פרטיך לא יועברו לשום גורם זר.
  • תוכל להמחק מהרשימה בכל עת.

  • |   שלח לחבר הזמנה לקרא |   עסק אנושי - בקובץ word